Friday, June 17, 2011

access network development

this week,
*ni last day*
aku dekat department ini
ok laa, best GILA duduk sini
aku nak je apply utk stay department ni for another week
tapi aku pikir2kan balik, banyak lagi department aku kena pergi
and belajar belajar belajar
wahahahaa
duduk telekom ni banyak advantagenye
despite disadvantages xde elaunnye yg org dok bising2 tu
pada aku, well no biggie pon kerja 3 bulan tanpa sebarang elaun
sebab first, aku xperlu duit sgt pon. duduk rumah ditanggung 100%.
second, aku bukan kaki shopping. hahaha. xperlu pun suma tu!!
yg penting aku dpt belajar. that's all.
ye laa aku bukan pandai sgt pon, tapi sekurang2nye i gained something laa jugak kan
anddddd the best part, MAKAN FREE je aku kat sini!!
wah2 best betul geng2 ngan staff sini,
dorang pangai sume gile2 sempoi, xkira laa yg tua ke muda ke,
tapi memang best laa.!
hahaha
semalam(khamis), aku follow zam pergi sitiawan
*zam ni salah sorang staff kat department AND ni, and kami share same birthday*
so ada chemistry sket laa antara kami tapi xlebih dari pape okeyyy
wehuuu
so sambung story, aku g telekom sitiawan utk test equipment
and minimux yg dipasang dekat kenchana petroleum, dekat2 unikl mimet
alang2 g sitiawan tu, aku jumpe amad ngan ghiff
hahahaha
dah lame gak xjumpe membe2 klas ni
ade chance jugak nak buat splicing
*splicing ni proses nak panjangkan FOC, sebab yg telekom provide length ade dlm 2km utk 1 cable*
so nak connect dari ibusawat ke tempat2 through street, confirm laa perlu cable yg panjang kan
so this is what we call FTTS(fiber to the street)
and bila masuk ke office pulak, connect pada minimux pulak
minimux ni act same mcm modem streamyx yg kita pakai kat rumah2 tu kan
now jadi ler FTTO(fiber to the office)
minimux ni plak,(or name panjangnye minimultiplexer), biasenye installed kat office or bank
die provide high speed internet, mcm bank biasanya perlu instant transaction
kalo pakai streamyx mcm yg residental user selalu pakai tu karang down plak
*ade laa nanti bising xleh bukak fb, youtube, dll*
so ni laa gunenye minimux, heheh
so far ni laa yg aku blajar konsepnye
kalo salah tolong betulkan aku oke
skarang ni, yg dorang tgh run projek utk HSBB laa pulak
skarang kat penang n kl dah on dah unifi, wah best laa hangpa
dorang dah start dah FTTH(fiber to the home), so kaw2 punye high speed demer dpt
huhu
ape lagi ek aku nak story

kat department AND ni, ada 3 bahagian
1, fundamental. 2, project planning. 3, implementation.
skarang ni, AND kat telekom teluk intan ni tergolong dlm bahagian ketiga tu la.
pasal tu, dorang kadang2 kena kuar sitiawan, hutan melintang, cameron pon ada.
hahaha.
*patutnye semalam(khamis) tu aku dah g cameron tapi kena pospon plak pasal equipment xdpt lagi*
huhuhu
kalo fundamental ngan project planning plak, dorang laa handle bahagian planning utk tuka wiring dari copper ke fiber ke, atau nak pasang jumper mane2 ke, whatever laa
aku mane reti sgt
hehehe
tu laa gunanya executive, kononnye nak mengimplement segala teori laa agaknye
kat telekom teluk intan ni ade exec rupenye, hehehehehe
dah2 belajar pi belajar

hari ni(jumaat) aku xpegi mane2 pon, pasal tu aku dok update blog ni
enjoy your reading
:)

No comments:

Post a Comment