Saturday, August 13, 2011

riots in between me and youngsters nowadays.

Buahahhahahahaha. Since kes riot kat london tu, aku tumpang simpati kat org2 yg xbersalah kat sane laaa. Especially kat student mesia yg xpasal2 patah jaw and kena samun at the same time tu. Aku rasa, 1 dunia tengah curse mobbers yg dah samun budak tu gamaknye. Mintak laa mampus cepat. Huhuhuhu. But now, aku yg kat mesia yg tgh aman damai(ye ke aman damai ke) skang ni pon tgh riot gak. RIOT dlm kepala hotak aku ni. Haihhh tgh sem break pun nak riot2 gak ker. Sambil2 layan album RIOT! by paramore, hehehehe. Bertambah2 riot laaa dlm kepala hotak aku ni.

Betul2 riot weh. Specially bile melibatkan new generations ni haa. Aku xnak specify laa generation tahun 9 puluh berapa, tapi apa yg pasti, makin lama makin teruk! Wah2 geram betul aku. Kurang ajar r core subject dia. Xde kurang ajar ni, xde laa masuk juvenile cases yg melibatkan dorang ni, e.g merompak, samun nenek sendiri, rogol family sendiri, kawan2, mengandung, bla3. Mcm2 laa. Aku xde laa kata SEMUA budak2 ni jahat tapi SEGELINTIR yg jahat ni telah mencalar-balarkan kedudukan kita sebagai khalifah di muka bumi ni. Chehh khalifah, guess mane aku dpt word ni? :p. Ade yg dpt scholar g overseas tu insyaallah balik2 sebagai manusia laa, tu laa yg aku harap sgt daripada generasi ni. Tak kurang jugak kepada yg berjaye melanjutkan pelajaran ke IPT dlm malaysia ni xkire laa bidang mana2 pun, degree ke diploma ke matrik ke form 6 ke hatta sijil sekalipun, sile lah jadi MANUSIA. Ade yg hampeh2 ni pulak, pls laa bawak2 bertobat yeh adik2. Akak nasikhat ni bukan per, akak xtahu laa ape masalah kamu org ni jadi teruk sgt kalau nak dibandingkan dengan kejahatan mase zaman kami2 skolah dulu. Lerrttsss. Try tanye 80’s babies, ape laa sangat jahat kitorang ni? Habis2 pun, pancit tayar kereta cikgu, curi kalkulator org, bertumbuk bagi budak lelaki(budak pompuan pun xterkecuali ye) tu ade jugak laa, could be pasal masalah cinta bersegi2. Tapi cube compare dengan budak2 zaman skang ni, mak bapak saman cikgu2 skolah, dak skolah rendah buat love letter berunsur lucah pun ada ooww, ade vid pasal budak belasah cikgu dlm kelas, yg rogol membe klas siap letak pensel dlm lubang qubul kawan tu apehhal dek oi? Tu mcm perkara biase dah(untuk demer). Patut pun bila ada pakcik2 tanya kenapa aku xnak sambung legacy family aku as cikgu, aku jawab je TAKNAK LAAA PAKCIK, BUDAK2 ZAMAN SKANG NI JAHAT2. Padan muka. Huhu. Tapi sian gak kat budak2 ni. Xde tenaga pengajar, mcm mana nak ajar jadi MANUSIA? Tapi ada cikgu pun, bukan boleh ditegur demer ni. Silap2, kene yg ade banyak connection mcm gengster, habis laa. Outputnye jadi BINATANG jugak laa lastnye. Adohyaiii. Apa pun tak boleh!

Kalau aku nak kupas isu ni sorang2, rasenye sampai kiamat pun aku xkan dapat exact reasons kenapa generation ni makin lama makin teruk. Sorry to say laa, aku xleh nak imagine negara kita ni ditadbir oleh golongan2 mcm ni. Sorry wei ckp. Benda ni aku ambik kira dulu. Ckp laa aku ni terlalu nak condemn new generations ni ke hape, tapi ni laa hakikat yg komer harus telan adek2 oi. Ok laa aku buat 1 hipotesis awal dulu, jgn confirm ni alasan sebenar pulak. Hak2. Ok laa, bagi aku lah, boleh jadi atas didikan ibubapa zaman sekarang ni. Bukan mcm dulu2, bapak p menoreh getah, mak laa yg dok rumah jage anak, jage rumah, jaga dapur, jaga tu ni, maka ada laa pantauan ibubapa disitu. Bila bab didikan disiplin anak2 pulak, pendekatan rotan digunakan. Even mak bapak pun siap bagi rotan kat cikgu suruh besit je anak2 demer ni kalau nakal kat tempat belajar. Hahaha. Tu dulu2 laa. Even aku pernah gak merasa kena besit ngan rotan sebab padam markah test paper pastu replace jawapan baru pastu pandai2 g tunjuk kat cikgu ckp CIKGU JAWAPAN SAYA BETUL APSAL CIKGU KASI SALAH. Mentang pakai pensel kan, leh laa nak senang2 hati padam gitu je. Wahahahaha. Syal gak aku ni kecik2 dulu. Even kena besit kat tapak tangan je pun, pehh terasa gak laa kesedapannye tu, nikmat gile doh rasa mcm ratah sambal blacan je. Xde hal besar kecik je pun, tapi tu laa yg ajar aku supaya jadi MANUSIA. Andddd, masa tu mak aku siap leh ckp PADAN MUKA bile ngadu kene besit ngan rotan, konon nak mintak simpati laa. Huk2. Ok berbalik kepada persoalan asal, kenapa new generations makin lama makin kurang ajar ni? Ok, cube try besit budak2 skolah skang ni kalau xsiap kerja sekolah, kompem ade laa cikgu yg turun naik court nanti. CONFIRMMMMM! Wah2, mcm kes besar sgt, padahal xsiap homework addmath je pun. Aku dulu2 tiap hari kene torture homework addmath bagaikan xde kesudahannya. Last2, A1 gak addmath aku. Hehehehe. Mungkin jugak laaa bile bapak2 DAN mak2 pun dah keluar bekerja, biase office hour 8-5 tiap hari, tolak OT laa kalau nak buat. Budak2 skolah pulak pagi kul 7-1, petang 2-6.40. plus minus gitu laa. So, mcm mana nak pantau anak2 kalau timing clash? Haaa, itu dah 1 lagi point. Sehari dua boleh laa budak2 ni nak takut2, kalau dah hari2, huh boleh imagine laa kan. Nak2 pulak kalau area bandar, urban, shoping complex merata2, dan2 budak2 ni pulak tengah2 nak mencari identiti, so dah xde masa nak hang out ngan family, dorang hang out laa dengan kawan2. Betul? And cabaran utk dorang, kalau dapat kawan baik, alhamdulillah. Kalau kawan yg seth-tan tu? Wahhhhh! Mcm mana pulak? Malas aku nak explen lebih2 korang leh imagine laa kan flow story dia. Depan mak bapak yg busy, hari2 just boleh tanya “how’s school?”, jawab je “fine”, padahal buat benda lain blakang bontot mak pak demer. So kat skolah cikgu2 je laa yg boleh pantau aktiviti harian dak2 ni. Tapi tu aku pelik gak laa, cikgu dulu2 tegur budak2 rilek je xyah takut ancaman ape2 mcm nak tegur budak2 zaman skang ni. Ish2. Pening teman. Mak bapak terlalu percayakan anak2, bila cikgu ckp otherwise “ini bukan rekaan ma”, mati2 xpercayenye. Aih lain beno perange anak teman ni, lagi2 pulak anak2 yg convincing, lagi laa susah. Hahhhh. Apa pun xboleh lah! Herm. Lebih kurang mcm tu laa.

Belum habis disitu laa, tapi masih under kotak yg sama. Boleh jadi bermula dari didikan rumah laa yg buat diorang jadi teruk mcm ni skali. Alaaa budak2 batch aku dulu pun teruk2 gak, tapi xde pun aku dengar cerita mak bapak datang skolah saman cikgu? Habis2 pun g sound cikgu tu, mak aku dulu pernah kena gak laa tapi naseb laa incik2 dan puan2 tu dpt cikgu yg banyak bunyi mcm mak aku ni, ada point nak bidas, last2 xleh nak kata apa gak mak bapak budak2 tu. Ish ape aku dok merapu ni. Tu laa anak2 yg dimanjekan sgt. Manje yg bukan2 pulak tu. Aku boleh drop my jaw lah tgk budak2 skang pakai BB, ish bukan blemish balm cream tu haa, Black Berry beb! Selambe die tot-tet pakai hp gemok comel tu sambil buat homework sejarah. Hell-o? Zaman aku sebaye budak2 ni, aku telah dibebani dengan homework addmath dan yg seangkatan dengannye, dapat topup rm10 sebulan je mak aku bagi. Gilo hape? Mane nak lepas rm10 sebulan kalo topup rm10 tu valid utk 7 hari je? Gagagagagagaga. Aku sumpah wei, aku memang lalui benda2 ni. Sampai bila2 pun aku xkan lupe lah! Yg kecik2 tu pun 1 hal gak, hp touch2 je aku tgk. Zaman aku dulu hanya ada barbie doll je. Time darjah 6 pun, main henset tiga2 skupang tu pun dah dikira mcm WOWWWW ADE HENFON, HEBATNYE. Huhuhu. Tu laaa, manje lebih lagi budak2 skang ni. Memang naik lemak laaa. Patut pun budak2 skang ni makin ramai obes. Penyakit arwah opah aku dulu tu dah jadi penyakit dorang pulak. Lolololoololololololol. Ish ape kene mengene ni?!

Satu lagi, budak2 zaman sekarang ni makin kurang ajar. Haaaa! Itu key wordnya: KURANG AJAR! Sumpah kurang ajar nak mampus weh. Udah laa xboleh ditegur, bodoh sombong. Hamekau. Aku tahu laa story, mcm laa adik aku ni bukan tergolong dlm new generation ni. Tapi so far dia ni xde laaa extreme mcm org lain sampai bunting xmemasal tu. Hak2. Cuma kadang2 the way dia sembang tu, mcm same je ckp ngan kawan2 dia. Outspoken yg bukan2. Beza kot kalau mak aku mintak tolong aku buat house chores dengan mintak tolong kat dia. Huih! Mampus xnaknye dia buat. Buat bodoh tu dah 1 hal laa, siap leh “apehal” balik kat org tua tu APEHAL?! Bapak ahhh kurang ajar. Xbace Quran ke dek? Mcm xpenah dengar stetmen even perkataan “ah” tu pun dah kira menderhaka? Emm sile betulkan kalau aku salah. Tapi tu yg aku pasti laaa, sebab subject agama aku pun A1. Mcm aku xblajar agama. Huhuhu. Dah tu kalau dengan mak aku pun dia selamber cicak buat nada mcm tu, dengan abang and akak dia pun apatah lagi laa. Mentang kau anak bongsu kan. Ok laaa, dengan aku yg tua 6 tahun dengan dia pun die xmain panggel akak dah, panggel name je mcm panggel membe kelas die gak. Ok laa tu aku bleh adapt dah, walaupun pada dasarnya aku dah anggap SANGAT KURANG AJAR. Dah laa tu, bodoh sombong gak. xboleh ditegur. Kalau aku cube menegur, kompem die balas someting yg membawa maksud “kau jaga kain kau, aku jaga kain aku”. Ok laa, aku terpakse kutuk kau dlm blog aku ni: weh budak, org2 tua mcm kami ni tegur ko utk kebaikan ko jugak, bukan saje2 gedik ayam nak cari salah kau just sebab kau je budak dlm family ni. Kalau bukan sebab nak bagi kau jadi MANUSIA mcm aku ni, xde maknenye aku nak buang air liur nak tegur kau. Dah kau bodoh sombong mcm tu, dengan kurang ajar bukan2nye, hengat aku nak respek kau balik? Idup laa kau dengan bodoh sombong kau tu, nak sangat jadi BINATANG. Udahlah tu, xtahu diuntung pulak tu, kehendak kau sorang je nak kena tunaikan, kalau dah kurang ajar mcm ni SUMPAH AKU XNAK BAGI DAH laaa wehh. Selamber mintak share duit gaji aku, aku xnak ungkit tapi aku terpakse ungkit laa aku pernah bagi henset kat kau mase aku sem 2 dulu sebab konon kesian adik aku xdak telepon bimbit best mcm org lain, dah besar2 kau kurang ajar balik dengan aku. Haha. Terima kasih BEB! Bulan2 puasa ni aku dah niat suci nak bagi duit belanje kat kau sket sebelum balik UTeM sambung tahun 4 aku, konon nak bagi laa duit belanje beli topap kan. Atas keKURANG AJARan kau ni, terpakse laa aku batalkan niat murni aku ni. Xpe lah, xde pahala, xworth it pun aku tolong kau dah. Take that. New gens, korang pun patut bace ni. Aku jadi emo sebab korang2 ni jugak laaaa. Belum lagi laa sorang budak yg nak sangat jadi adik angkat aku ni, sorry laa dek aku berlakon je dengan kau. Sebab kau ni gedik ayam xmasal2. Dah laa aku benci gile babi dengan org2 gedik ni. Pastu buat xreti2, kurang ajar gak laa pada aku. Ehh zaman aku dulu xde pun subject sivik, tapi rasenye kesedaran sivik aku lagi tinggi kot kalo nak banding dengan kau. Dah tau call2 aku xnak angkat sebab tgh busy final, penat nak membute tibe2 miskol2 berpuluh kali, ehh annoying laaa syal! Sie2 je ambek subject sivik tu. Bodoh nak mampus! Haduhhh, kan dah kena carut ngan aku.

So atas ketaksedapan ayat aku tadi disebabkan terlebih cili boh, aku mintak maap awal2 laa. Aku ni kalau geram memang mcm ni laa. So memang penuh RIOT dlm kepala hotak aku ni. Adoyyaiiiii memacam laa hal dunia ni. RIOT sunggoh. Sigh


2 comments: