Wednesday, June 1, 2011

transmission

this is my 4th week of internship
and
3rd day in transmission department
haha 3rd laa officially
and
happy 1st june!
bhahaha
eksaited aku
cm cepat je mase berlalu kan
huhu
so, dlm transmission, aku terus terang ckp aku blur yg amat2
jauh beza kalo nak compare kebluran aku time kat sini ngan time kat MDF ngan SAF dlu
blur2 pon leh catch up gak aku, at least leh tulis kat report
tapi nak tulis report utk minggu ni, kene cari and refer at least kat wiki gak r
huhu
so, as usual aku tido awal dari biase(malam ni je x)
iron kemeja n tudung
so, daily routine aku ialah bangun kul 6.55am, walaupun aku set alarm kul 6 tapi aku asik snooze2 sampai jadi 6.55 gak
semayang(lambat gile aku punye subuh),
mandi, mekap nipis and sarung tudung
then gerak kuar umah, paling awal aku penah kuar kul 7.30 and paling lambat 8.15
gile rilek
ni laa kelebihan kerja kat luar bandar berbanding dalam bandar;
xde masalah massive traffic jam pagi2 sampai kena kuar umah sebelum subuh bagai
next, aku breakfast karipap 2 bijik and teh tarik secawan
tu laa makanan harian aku tiap hari until lunch hour
tapi biasenye lunch hour staf lain balik or g makan, tapi aku je g lepak surau
pastu membute laa sampai agak2 kul 1.45pm, baru aku amik air semayang
pastu masuk balik opis paling awal kul 2.15, paling lambat kul 2.30
sebab staf lain pon ske masuk lambat so aku xnak r dok situ sorang2
padahal hakikatnye aku memang sllu lepak sorang2 dari dulu pon
so kesimpulannye hari kerja je aku makan karipap je la
huhu

this week, kat transmission, aku telah dibawa melihat semua equipment
lebih besar and complicated berbanding time kat MDF dulu
kalo kat MDF dulu sume pakai UTP copper je, masuk2 sini ade fiber optic skali
sebab kali ni, department ni menghubungkan laluan telephony, data transfer, facsimile, etc etc network bla bla bla dari T.Intan ke kawasan2 luar T.Intan
dari Langkap, Chenderong balai, Lumut, saaaammpai ke Taiping and Tasik sebagai junction
pastu bawak plak keluar Perak, saammpai ke main centre as trunk
huhu explaination aku ni xbape betoi kot
tapi tu laa keyword die; junction and trunk
huhu
belum lagi masuk SDH ngan PDH;
SDH stands for synchronous digital hierarchy,
PDH stands for pleisiochronous digital hierarchy.
SDH ni adalah satu transport system, pakai clock utk menghasilkan synchronous transport over the same fiber.
hihihi apelaaa aku mepek ni
tapi memang mepek pun
aku tgk notes2 ni sume pon, 1st thing dlm kepale aku
SAPE LAAAAA BIJAKSANA SGT CIPTA BENDALAH NI

dari MUX, jenis2 MUX dlm sistem ni termasukla SONET, ERICCSON, etc etc
pastu masuk plak kat BTS(base transreceiver station), BSC(ape ntah name betul die), blom lagi ade interface2 ngan abis bagai
huhu
memang pening kepala
tapi aku serap je laa mane2 yg aku bleh serap utk diconvert dalam bentuk report utk disubmit kepada faculty nanti
adeii
gilo aku
xpe laa
janji aku blajar laaa
bersyukur gila aku dpt intern kat Telekom ni
sumpah ckp, ape yg dorang mepek2 pon,
segala terms2 yg mepek2 ni sume aku leh bayang dah flow dlm pale otak
walopun agak blur sket ngan function2 die,
tapi bile sebut je segala terms2 yg pelik2(mcm ATM, VSWR, BTS, multiplexer, fiber, coaxial, etc etc)
haha tu kompom student lektronik je yg paham
so memang laa aku dah penah dgr so xde masalah sgt utk aku mengangguk paham tanpa sebarang kehipokritan
cheewaahhh
even asik dpt C+ je utk sbjt2 yg pakai sume terms pelik2 ni
tapi, ok laa layan dulu transmission, take time

tapi best gak r intern kat sini,
kalo nak intern lame lagi pon aku sanggup
nasib baik staf2 sini pun sempoi2 gak
so xde laa aku loner sgt
and they are also very nice people
so far aku jumpa penyelia2 yg baik and xjahat
thankkkkkksssss



No comments:

Post a Comment